Wednesday 20 February 2013

LAIN PADANG LAIN BELALANG



Ok, entry kali ni aku nak kongsikan tentang pendidikan aku.. Aku merupakan pelajar lepasan STPM( SIJIL TINGGI PELAJARAN MALAYSIA)..
Kenapa aku ambil STPM .. awat tak pilih Universiti or kolej-kolej yang berlambak kat luar tu untuk sambung diploma? Jawapan aku “ADA AKU KESAH”… hee..
Tak la.. Sebenarnya aku adalah pengkritik tegar STPM, nak dijadikan cerita aku banned betul siapa-siapa yang nak sambung STPM.. tapi alih-alih ini yang aku pilih.. Inilah bukti “BENCI TAPI CINTA”..
Aku kan suka ikut kawan, so bilamana kawan aku ramai yang pilih STPM.. so saya join!



Desas-desus khabar angin yang mengatakan “STPM NI SUSAH SANGAT”, “STPM NI BUANG MASA”..
Ye.. memang betul.. kalau awak tak belajar betul-betul memang lah STPM tu SUSAH dan BUANG MASA..
Tapi sebenarnya, kalau kita pulun dan struggle ..InsyaAllah, pasti awak akan kata “Alhamdulillah aku pilih STPM”.. Sebenarnya adalah langkah yang baik untuk pilih kerana STPM ni macam jugak DIPLOMA.. kita lulus boleh terus sambung ke DEGREE.. Makan masa belajar hanya 1 setengah tahun saja.. jimat kos.. tak payah nak pinjam duit PT.. DIPLOMA nak kena pinjam duit PT, masa belajar 3 atau 4 tahun.. kan??
If nak sambung Degree?? Nak pinjam lagi.. botak kepala.. tak kawen la.. hutang keliling pinggang.. Kalau ada mak ayah kaya.. takpe.. Lagipun STPM zaman aku, dah seperti pelajar-pelajar U dan Matrikulasi. Pengiraan subjek STPM ikut CGPA.. dan kami bukan di gelar “PELAJAR TINGKATAN 6” tapi “PELAJAR PRA-U”… Kolokium, presentation.. samalah macam di Uni..



Dan aku, Alhamdulillah, bila dapat result STPM.. aku Berjaya untuk menyambung pelajaran aku ke peringkat Degree, takyah repeat lagi.. Memang itu yang di rancang dalam hidup.. Aku pun mohon UPU… kali pertama GAGAL diterima.. Kali ke dua aku di tawarkan Kos Bussiness in Marketing di UNIMAS..
tapi tawaran ini terpaksa aku tolak.. bukan aku ngada tolak.. tapi aku nak utamakan family dulu. Sebenarnya berita tentang tawaran ini tak pernah aku beritahu pada parents aku mahupun kawan-kawan terdekat.. Pada masa dapat info tawaran tu, hari sama jugak bapak aku kena tolak ke hospital.. masuk wad untuk pembedahan.. hingga sekarang selepas pembedahan dia mencuba untuk kembali sihat seperti biasa.. Aku sebagai anak , rasakan ini masanya untuk aku utamakan keluarga daripada diri aku dulu.. lain orang lain perjalanan hidupnya.. Nak menuntut ilmu tu dimana saja.. Cuma perlu kena cara dan gurunya.. Untuk aku, Allah dah rancang, perjalanan aku untuk mengenggam “En.Degree” berliku sedikit.. tak sama dengan kawan-kawan lain.. Bukan terhenti tapi tertangguh.. Pengalaman hidup dan bekerja dalam bidang yang aku pernah kerja dan sedang kerja ni pun sedikit sebanyak menambah ilmu.. “ASSISTANT AREA MANAGER, ADMIN MARKETING, dan SALES COORDINATOR..

Ingat firman Allah “Allah tidak memberati ( menguji ) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…. (al-Baqarah 286)


Ada sahabat yang pernah bertanya pada nabi saw “Siapakah orang yang paling berat ujiannya?”. Maka Baginda menjawab: dalam sabdanya yang buatkan hati ini terhibur sedikit dari luka
“Para Nabi, kemudian orang yang seperti mereka sesudahnya, dan orang semacam mereka berikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Apabila orang itu kuat agamanya maka semakin keras ujiannya. Kalau agamanya lemah maka dia akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Maka musibah dan ujian itu sentiasa menimpa seorang hamba hingga dia ditinggalkan berjalan di atas muka bumi dalam keadaan bersih dari dosa.”
(Riwayat Imam Tirmizi)



Usaha.. dan terus usaha.. Allah takkan mengubah nasib hambaNya melainkan hambaNya itu sendiri..

Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.. IKHLAS, SUNGGUH dan SABAR.

#Busy kan diri dengan ilmu agama, mawlid, program-program agama.. salah satu cara aku sekarang untuk tambah ilmu dan pengalaman.. seriously.. ianya MEMBANTU..

No comments:

Post a Comment