Saturday 2 July 2011

~~~~ blog atau note bukan sekadar riadhah fikrii~~~

blog atau note bukan smata2 riadah pmikiran atau tmpt kita tulis apa yg kita nak..pastu biarkan..

Blog adalah 1 medan nashyru fikr atau bahasa mlayunya,pyebaran fikrah yg baik.lebih-lebih lagi bila kita dah tau bahawa pperangan hari ni bukan smata2 peperangn senjata, tpi juga pperangan ideology atau dlm bahasa arabnya ghazwah al-fikr.Banyak saja blog dan laman web yg wujud nak hina islam,hina Allah dan Rasulullah..
myebarkan salah faham dalam agama dan kalau tak fokus pda agama scra langsung pun,byk blog dan laman web yg cerita pgendalian masalah jiwa dgn cara yg salah dan sebagainya.tak kurang jugak ada yg guna ayat-ayat lucah,tak senonoh,tak sopan.

Oleh itu wujudnya blog yg soleh dan solehah adalah salah 1 pkara pnting dan plu dlm zaman sekarang ni.Bahkan plu d pbanyakkkan.. ingat kata sorang teman “kalau mati adalah la jugak khazanah kita kat org”

Banyak da sekarang orang ada blog..tpi kita kna lihat apa isi blog kita??
“adakah blog/note aku ni bmnfaat utk islam?”
“apakah blog/note aku ni syarak???
atau dlm erti kata lain lah..tak ada pkara2 yg Allah larang atau ajak kpda pkra yg Allah larang.

kalau dah ada blog ni KONSISTEN tu pnting..busuk2 pun dlm smnggu tu skli..or 2mnggu sekali update..

Ramai yg cakap promosi blog sama saja dengan cari popularity, POyo.. ini 1 kesilapan ..pkara ni kna buang.Kalau betul nk sebar islam seluas mungkin 2 pkara yg kita kena cantas dlm diri kita ialah  “malu utk sebar bnda baik”dan “takut nanti orang kata apa”..
Yang patut malu ialah yang memang sebar utk cari popularity saja.

Kita keluar dari trend “sekadar mahu ada blog”atau trend “semua org ada blog”kita cipta arus islam dlm blog kita dan kita ekpensikan seluas yg mungkin

Pgisian dlm blog….ada pulak org akan kata “aku bukan ustaz/ustazah la”ada pulak yg kata “ana mana reti nk tulis panjang2”SEBENARNYA nk sebar islam tak semestinya jadi ustaz/ustazah tak semestinya buat artikel panjang-panjang.

cukup kaitkan dgn hidup kita ..keliling hidup kita ..peristiwa2 dan pgajaran dripada peristiwa tersebut dan hubungkannya dgn Allah swt.
Sekiranya kita serius dlm mlksanakan hal itu ..saya tak terkejut dgn pnmbahan ramainya org faham islam ..yang sukakakn islam.

Saya cakap ni bukan seruan supaya semua orang berblog..dakwah ada banyak cara lain.. saya tengok ramai sahabat2 saya yg pandai berkata2..pandai susun hujahnya…

tak salah kita gunakan minat kita untuk islam..
macam saya suka membaca dan menulis.. SHARING IS CARING…
J

Pastikn amal kita bermanfaat utk islam.

Akhirnya 1 pesanan ..jgn pula lemas dlm laman web blog atau pesbuk ni..
Blogger yg baik adalah yg baik juga d alam reality..
Walaupun mungkin d alam reality dia tak d cari spti d alam maya (mungkin jnis yg mrendah dri, sembunyi nama dan sebagainya)..Kita tetap ada kewajipan jadi hamba Allah yg d redhaiNya.

Hidayah itu adalah milik Allah. Jika benar kita buat ni nak bg manfaat utk islam ..hendak sebar hidayah Allah dgn luas..Maka kita sdri perlu baik dengan Allah..Bukan lah nk ckp hidayah tu kat ujung jari kita ttpi Allah la pmilik hidayah yg sebenarnya.

Maka jangan lah kita anggap blog atau note yg kita buat sebagai “1 tempat mengajar orang lain”  tpi lihatlah ia sebagai “satu medan memperbaiki diri” dan mengajak orang lain ke arh yg sama..
nk jadi baik ,,nak buat baik kena lah kongsi-kongsi”

insyaAllah …manfaatkanlah minat anda !
jadilah da’ie yg moden dan tak kedekut ilmu…

No comments:

Post a Comment